سفارش تبلیغ
صبا ویژن
انصاف، دوستی را پایدار می کند . [امام علی علیه السلام]
دل نوشته
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» خطبه غدیر از منظر اهل سنت در جمع دانشجویان دانشگاه امیر کبیر 3

سؤال سوم:

آیا حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) پیش از واقعه غدیر، مقام امامت و ولایت را دارا بودند یا در غدیر به این مقام قائل شدند؟

جواب:

ما عقیده مان بر این است که از سال سوم هجرت، از همان لحظه ای که رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) مأمور شد بعد از نزول آیه:

و َأَنْذِرْ عَشِیرَتَکَ الْأَقْرَبِینَ

سوره شعراء، آیه214

رسالت خویش را علنی کند و در همانجا فرمود که این علی (علیه السلام)، برادر من، ‌جانشین من و وصی من است. بعدا هم فرمود:

ولی کل مؤمن بعدی ... ، امام البررة ... ،‌ خاتم الأوصیاء ... .

اینها همه نشان می دهد بر اینکه امیرالمؤمنین (علیه السلام) بعد از نبی مکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) جانشین اوست.

آقا امیرالمؤمنین (علیه السلام) اگر در زمان رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)، إعمال ولایت کرده، به إذن رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و در طول ولایت او بوده است. علی (علیه السلام) عرض می کند:

أنا عبد من عبید محمد (صلی الله علیه و آله و سلم)

من یک بنده ای از بندگان محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) هستم.

کافی، ج1، ص90

امام حسن (علیه السلام) و امام حسین (علیه السلام) هر دو امامند؛ ولی تا وقتی که امام حسن (علیه السلام) زنده است، ‌امام حسین (علیه السلام) تابع اوست.

سؤال چهارم:

در آیه شریفه:

یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ.

سوره مائده، آیه67

دلیل خوف رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) چه بوده است.

جواب:

ما این را در روایات أهل سنت داریم که وقتی آقا رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) مأمور شدند به ابلاغ امر امامت علی (علیه السلام)، از آنجائی که مردم، بویژه قریش، از علی (علیه السلام) دل خوشی نداشتند، چون از اولین روزی که اختلافات میان رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و قریش افتاد، غالب مشرکان و کفار قریش به دست علی (علیه السلام) در جنگ ها به هلاکت رسیدند؛ خود جناب خلیفه دوم هم می گفت:

والله لولا سیف علی، لما قام عمود الإسلام.

اگر شمشیر علی (علیه السلام) نبود، شمشیر اسلام برافراشته نمی شد.

شرح نهج البلاغه، ج12، ص82

عایشه می گوید:

یا رسول الله آیا حجر اسماعیل جزء بیت الله الحرام هست یا نه؟ حضرت فرمود: بله؛ گفت پس چرا دستور نمی دهی که وارد کعبه کنند آن را؟ گفت: از قوم تو می ترسم، اینها هنوز آن آثار جاهلی از روحشان بیرون نرفته، می ترسم اگر حجر اسماعیل را وارد کعبه کنم، اینها از اسلام ببُرند و دور شوند.

خوب اینها بخاطر آن حجر، عکس العملشان این است، حالا اگر ببینند علی (علیه السلام) به عنوان خلیفه معرفی شود، عکس العملشان چیست؟

و لذا در روایات متعدد آمده که رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) وحشت داشتند از اینکه مبادا دوباره آنها در برابر رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) مقاومت کنند؛ مانند همان قضیه که پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) دستور دارد آنها از احرام خارج شوند که در ابتدای بحث گفتیم. پس خداوند به پیامبر فرمود:

تو پیام را ابلاغ کن و از مردم هیچ إبائی نداشته باش و نترس.

و دیدیم که علی (علیه السلام) را معرفی کرد و رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) 72 روز بعد، از دنیا رفت و مردم در عرض این مدت، سخنان رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) را در غدیر نادیده گرفتند. آیا این ترس و دلهره و ناراحتی نداشت؟

سؤال پنجم:

بعضی از مورخین منصف أهل سنت، شواهدی در سندیت خطبه غدیر و مطابقت آیه اکمال دین با این قضیه مطرح کرده اند، پس به نظر می رسد مطالب دیگری در إثبات عقائد خویش نیز آورده اند؛ اگر امکان دارد، آنها را هم ذکر بفرمائید.

جواب:

آقایان معتقدند که صحیح بخاری بعداز قرآن، صحیح ترین کتاب است؛ البته محمد بن اسماعیل بخاری، متوفای 256 هجری است و مسلم بن حجاج نیشابوری، متوفای 261 هجری است. آقای بخاری اصلا این حدیث غدیر را در صحیحش نیاورده، با اینکه بیش از 120 نفر از صحابه این را نقل کرده اند. آقایان أهل سنت بجای ختم قرآن، ختم صحیح بخاری می گیرند؛ سؤال می کنیم که در این صحیح بخاری از آقا امیرالمؤمنین (علیه السلام) خلیفه چهارم شما، چند روایت آمده است؟ ابن حجر عسقلانی در مقدمه فتح الباری، ص486 می گوید: تمام روایاتی که بخاری از علی (علیه السلام) آورده، 29 روایت بیشتر نیست؛ خوب از ابو هریره چقدرآمده؟ نزدیک به 450 روایت؛ سؤال می کنیم که ابو هریره کی مسلمان شده؟ سال فتح خیبر، و سال دوم هم رفت به بحرین و بعد از رحلت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) آمد و مجموعا 18 ماه با رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) بوده، در طول این مدت 450 روایت از او نقل کرده؛ از علی (علیه السلام) که از اول طفولیت تا آخرین لحظه حیات رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) با او بوده، 19 روایت نقل کرده؛ خودتان با انصاف قضاوت کنید.

محمود ابو ریه یکی از دانشمندان بزرگ و آزادمنش مصر است، می گوید ای خوش انصاف ها، علی (علیه السلام) که در تمام حضرها و سفرها با رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) بوده، غیر از تبوک؛ اگر بنا بود روزی یک روایت هم از رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) بشنود، ما الآن باید 12 هزار روایت از رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) داشته باشیم؛ حالا این یک سنی است؛ حال آنکه در تمام جوامع روائی صحاح و سنن و مسانید، 500 روایت از علی (علیه السلام) است و می گویند فقط 150 روایت صحیح است؛ از ابوهریره بالای 5 هزار روایت نقل کرده اند، یعنی 10 برابر روایات علی (علیه السلام). اینها نشان نمی دهد که زیر کاسه یک نیم کاسه ای هم بوده است؟!

حدیث غدیر به این بزرگی، در صحیح بخاری نیست. آقای مسلم هم آورده و خیلی آن را مچاله کرده؛ اولش را رد کرده،‌ آخرش را حذف کرده، وسطش را قدری طول داده که این هم اگر نمی آورد، خیلی بهتر بود. البته این را هم داشته باشید که بعد از آمدن دودمان بنی امیه بر روی کار، ‌آنها شمشیر را علیه أهل بیت (علیهم السلام) از رو بستند. ابن حجر عسقلانی که از شخصیت های برجسته أهل سنت است، در کتاب تهذیب التهذیب در شرح حال علی بن رعاب یا علی بن جهم می گوید:

در زمان بنی امیه، اگر می شنیدند کسی اسم نوزادش را علی گذاشته، او را می کشتند.

زمخشری می گوید در دوران بنی امیه:

در بالای هفتاد هزار منبر، علی (علیه السلام) را سب و لعن می کردند.

آقای زُهری متوفای 124 هجری، از آن شخصیت های خیلی بزرگ أهل سنت است، می گوید:

یک روزی من در شام، حدیث غدیر را مطرح می کردم، دیدم یک عده آمدند اعتراض کردند که، آقای زهری! مگر دیوانه شده ای، می بینی که در شام از در و دیوار، ناسزا به علی بلند است، تو حدیث غدیر مطرح میکنی؟! نمی ترسی؟!

زهری می گوید:

که من آنقدر در آزار و أذیت علی (علیه السلام) روایت دارم، که اگر آنها را بگویم، گردنم را می زنند!

حالا این نمونه هائی بود که من عرض کردم؛‌ از این نمونه ها اگر بخواهم بگویم، شاید به اندازه یک ترم دانشگاهی مطلب دارم که اینها علیه أهل بیت (علیهم السلام) چه کار کرده اند.

سؤال ششم:

آیا در جائی قید شده، صحابه ای که به امر رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) مبنی بر خروج از احرام توجه نکرده اند، اشتراکی با اهل سقیفه داشتند یا نداشتند؟

جواب:

شما بفرمائید که خودشان بودند یا نبودند؟ نه اینکه اشتراک داشتند یا نداشتند؟

مشخص است که این قضایا چیست؛ ما نمی خواهیم خیلی زیاد باز کنیم.

ادامه دارد



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سید جعفر یوسفی ( پنج شنبه 87/4/27 :: ساعت 10:0 صبح )

»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

غدیر نقطه ای برای نمایش ولایت
رئیس جمهور روحانی
آخر الزمان و عقلانیت انسان ها
شعری از محمدعلی بهمنی
اس ام اس های عاشورایی
دوراهی
عوامل بصیرت زا از کلام رهبر
امتیازات ویژه خداوند برای روزه داران خوش اخلاق
روزه را به بهانه گرما ترک نکنیم !!
می دانید چرا کسی سطل آشغال آتش نمی زند!
همسرداری آیه الله بهجت
ولی عصر در کلام آیه الله بهجت
ماجرای نماز شب آیت الله بهاءالدینی
وصیه های ایت الله قاضی به شاگردانشان
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 30
>> بازدید دیروز: 58
>> مجموع بازدیدها: 705538
» درباره من

دل نوشته
سید جعفر یوسفی
سلام دوستان عزیز، از اینکه به کلبه کوچک ما هم سر می زنید ممنونم. سید جعفر یوسفی هستم درسال1363 در خطه مقدس مشهد به دنیاآمدم و هم اکنون طلبه حوزه علمیه قم می باشم . کارم تحصیل علم است و به این افتخار می کنم . به فکر این بودم که وبلاگی را راه اندازی کنم و در حد وسع خود ،مطالبی را در آن گردآوری نمایم و اکنون بحمد الله به این خواسته دست یافتم. امیدوارم این کار را ادامه دهم و سختی های کار مرا از ادامه دادن این روند منصرف نگرداند.

» پیوندهای روزانه

اخبار روز [81]
[آرشیو(1)]

» فهرست موضوعی یادداشت ها
قرآن شناسی[9] . ولایت فقیه[7] . آیت الله مصباح[7] . حجاب[5] . قرآن[5] . قاعده[4] . مقبوله عمر بن حنظله[4] . وجود ذهنی[4] . شبهات[4] . اوصاف قرآن[4] . ایران[4] . حضرت زهرا[4] . دین[4] . زیبایی حجاب[4] . آیت الله مصباح یزدی[4] . امام خمینی[4] . انقلاب اسلامی[4] . امامزادگان[3] . امام رضا ع[3] . برنامه[3] . سبک زندگی[3] . خدا[3] . خلاصه قرآن شناسی[3] . تقوا[3] . انسان[3] . عبودیت[3] . سبک زندگی معنوی امام رضا ع[3] . شعائر الهی[3] . وحی[3] . هدف خلقت[3] . قاعده الواحد[3] . فقه[3] . عناوین قرآن[2] . فلسفه[2] . عبادت[2] . مزایا[2] . معشوق[2] . منزلت عقل[2] . نقش نماز[2] . هندسه معرفت دینی[2] . معدومات[2] . معرفت دینی[2] . کتاب[2] . هدف[2] . عاشق[2] . عشق به خدا[2] . عفاف[2] . عفت[2] . سبک زندگی معنوی[2] . سید صدرالدین دشتکی[2] . صدق[2] . عقلانیت[2] . غرب[2] . حقوق[2] . دستاوردها[2] . دشتکی[2] . اشکالات[2] . اعجاز قرآن[2] . آیت الله بهجت[2] . آیت الله جوادی[2] . آیت الله جوادی آملی[2] . استقراء[2] . استقرای تام . استقرای ناقص . اسعد العجم . اسلام ناب . اشتراوس . آیت الله ریشهری . آیت الله قاضی- موعظه- عمل- دستورالعمل- شاگرد . آیت الله قرهی . آیت الله لاریجانی . 4 عمل پر محتوا . iran . qoran . آثار . آخرالزمان . آرامش . آرامش جامعه . آزدای . آشغال- هاشمی- آیت الله- ازدحام- حادثه- ده نمکی- حرف حساب . آیت الله . آیت الله آملی لاریجانی . آیت الله بهاء الدینی- نماز شب- شهید صیاد شیرازی- آیت الله صدیقی . آیه 146 اعراف . آیه 21 . آیه 39 یونس . اباالحسن . ابناء فارس . اتمام حجت . اثبات اعجاز قرآن . احیای معنویت . ادراک عقلی . ادله . ادله قاعده . ارزش انسان . ارسطو . اس ام اس . اس ام اس های عاشورایی . آیت الله بهجت- امام عصر عج- آیت الله جوادی- مردم قم . انتخابات . انقلاب اسلامی ایران . انقلاب عرفانی . اهل الفارس . اهل بیت . اوصاف . الاسلام . الحکومة . النظام . الواحد . امام باقر . امام رضا علیه السلام . امام علی علیه السلام . برنامه عبادی . برهان . بصیرت-رهبری-بصیرت زا-شبهه ها-عمار . بلاغ . بمب گذاری . بندگی . بیابان زدایی . پاشیدن بذر . پاکدامنی . پست مدرنیسم . پیام امام خمینی . پیام رهبری . پیام، زندگی . پیامدهای معرفتی . پیامک . پیامک دهه فجر . تب . تب بر . تحدی . تربیت . تعظیم . تقسیم بندی محتوایی . دعای نور . دفاع مقدس . دلالت . دلنوشته . دلیل عقلی . دهه فجر . دیدگاه ها . دستاوردهای راهبردی . خشنودی خدا . سبک زندگی امام رضا . زیبایی زن . دین- تحیر- رفع تحیر- دو راهی- جاده- زندگی- دنیا- آخرت . دین داری . رئیس جمهور روحانی، روحانی، رئیس جمهور، سفر، نیویورک، آمریکا، ره . راز اعجاز قرآن . راز عربی بودن . رَجُلٌ مِن أهلِ قُم . رهبری . روایة النبی ص . روزه- گرما- ثواب . روزه-اخلاق نیکو . ریشه ها . رکن . زن . زندگی . زیبایی . حقوق شهروندی . حقیقت نماز . حکم ایجابی . حکومت . حکومت اسلامی . حکومت مهدی ع . حکیم . خارق العاده . خاطرات . خبرگان . خلاصه مقاله . درس اخلاق . درس نامه . حضرت زهرا س . حفظ نظام . حق . حق الیقین . حق شهروندی . توصیه . توصیه های قرآنی . تولیدات داخلی . جامعه . جهاد کشاورزی . چشم انداز . چشم به راه . بالغه . بحران فکری . حجاب به زن زیبایی می دهد . حجاب زن . حجاب و آزادی . حجت الاسلام دکتر رضوانی . حدیث کساء . غربشناسی . غصب حق . فارابی . فاطمه . فاطمیه . فراتر از زمان . فرج . فرقان . عقلانیت، آخرالزمان، مسئولین، تهمت، اقتصاد، تولید داخلی، دشمن . عقول کامله . علامه مصباح یزدی . علم . علوم انسانی . علی . عناوین . قرآنی . قلمرو دین . قواعد فقهیه . لاریجانی . مازندران . مباحث بنیادی . مبارک . مبنا . مبنای قاعده . مبین . مثانی . محافظ . محافظت . محبت . محبت، محبت الهی، علامه طباطبایی، عشق . محرم . مد . مد حجاب . مدرنیته . مردم قم . صدق قاعده . شریعت . شان عقل . عقل . عاشورا . عشق . شعر . شعر عاشورایی . شناور . شهید چمران . شهید صفار هرندی . شهید مطهری . شهید نیک نژاد . شوهرداری . شکم . صادر اول . صحف . سپاه . ستایش آمیز . سخنان رهبری . سعد و نحس بودن ایام . سلام . سلامت جسم . سلامت روح . سلمان . سلوک . سهرو حسن . سوره عمران . سیاست گذاری . کعبه . معرفت شناسی . ویژگی ها . ویژگی های دنیا . ویژگی های نماز . یوسف . ههدف . واژگان . وجدان بشری . وجوب حفظ نظام . وقار . ولایت . نقل . نماز . نماز کلید گشایش . نکته . هستی شناسی . همسرداری- رسول خدا ص- رفتار نیک با همسر- زن- امیرالمومنین ع . هندسه . منطق . مهیمن . موشک . میرزا مهدی آشتیانی . نزول تدریجی . نزول قرآن . نسبی گرایی . نظرات آیت الله مصباح . نظرات علامه طباطبایی . مفاتیح الجنان . مفهوم . مقام معظم رهبری . مقبوله . مقبوله عمر به حنظله . من حاز ملک . منابع طبیعی . منافقین . منرلت عقل . مشرق زمین . قاعده فقهیه . قاعده من حاز ملک . قانون جزایی . قانون مدنی . فلسفه اسلامی . فلسفه سیاسی اسلامی .
» آرشیو مطالب
فروردین 1386
اردیبهشت 1387
خرداد ماه 1387
تیر ماه 1387
مرداد ماه 1387
شهریور ماه 1387
مهرماه 1387
آبان ماه 1387
آذر ماه 1387
بهمن ماه1387
فروردین 1388
خرداد 1388
تیر ماه 1388
فروردین 90
فروردین 92
خرداد 92

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
شین مثل شعور
لحظه های آبی( سروده های فضل ا... قاسمی)
پاسدار و عاشق ولایت
قل هوالله احد
نظرمن
جاده های مه آلود
قیدار شهر جد پیامبراسلام
بوستــــــان ادب و عرفــان قـــــــرآن
سجاده ای پر از یاس
مــــــــــــــبـــــــلِّــــــــــــغ اســــــــلـــام
...عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست
اسپایکا
لیلی و مجنون
جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی
رقص خون
****شهرستان بجنورد****
مشاور

قرآن
دینی
سلام دوستان عزیزم به وبلاگ جبهه بیداری اسلامی خوش آمدید
بصیرت مطهر
عشق مشعلدار
►▌ رنگارنگ ▌ ◄
.: شهر عشق :.
هواداران بیرجندی دکتر قالیباف
تراوشات یک ذهن زیبا
نقدونظر
بوی سیب BOUYE SIB
بادصبا
دوستدار علمدار
ابـــــــــــرار
شــــــهدای روستای مـــکـــی کوهسرخ
خدایا،عاقلی مودبم فرما
مرام و معرفت
(بنفشه ی صحرا)
پرستوی مهاجر
:: امـــید وصـــل ::
علمدار بصیر
اواز قطره
تعمیرات تخصصی پرینترهای لیزری رنگی ومشکی وفکس وشارژکارتریج درمحل
مهاجر
موعود
خوزستان مظهر شجاعت وفداکاری ملت ایران است
به یاد تنهاترین سردار-امام حسن مجتبی علیه السلام
طوبای محبت
اخلاق ، روان شناسی ، عقاید
گنجگاه
روان شناسی * 心理学 * psychology
مهربونی
دل نوشته های یک دیلامی
---پــــــلاک عاشــــقی مـــــــن---
منتظران مهدی(عج)
http://saman1348.blogfa.com/
*(حرفهای نگفته)*
پایگاه شهیددکترچمران-چریان
گل گشت
عدالت جویان نسل بیدار
صل الله علی الباکین علی الحسین
شریعت پاینده
قرارمون تو آسمون
صدای مردم نی ریز
فریضه برتر
قوطی عطار
فاو.سرزمین رهایی
Chamran University Accounting Association
مقاله های تربیتی
جهت یاب!
زازران
انتخابات 92 و انتخاب گزینه اصلح
رهسپاریم با ولایت تا شهادت
اللهم اجعلنا من انصاره و اعوانه
سجاده ای پر از یاس
یوسف فاطمه
مجاورِ آقا
پیامبر اعظم
آسمان آبی
جمهوریت
طب مذهبی دکتر رحمت سخنی
آریایی
علوم قرآنی
خاکیان ناسپاس
تنها امید
دعا و نیایش (بر محمد و آل محمد صلوات)
عاشق
حزب اللهی مدرنیته
درد و دل های یک خبرنگار
ترنم باران بهاران ( نظرآباد )
دکتر خسرو پناه
بنیاد حکمت اسلامی صدرا
دکتر عصام العماد
موسسه تحقیقاتی اسراء
پایگاه علمی فرهنگی تجلی اعظم
معنای زندگی
جوادقدرتی..خوش آمدید..javadghodrati..بفرماییدچایی..نظریادت نره..
وفا
شب مهتابی
دل نوشته های من
همه چی
ابن یاسین

» صفحات اختصاصی

» لوگوی لینک دوستان















» طراح قالب